Historie 2011-2016

2015-2016 07.09.2015| Historie 2011-2016

Před létem 2016

  • Užili jsme si beruškovou zahradní slavnost , za občerstvení a prodej placek  jsme získali 2 200,- na zahradu.
  • Při žádosti o podporu projektů Zelenání  a Zahrada na vlnách-Zelená učebna jsme uspěli a od MHMP bychom měli obdržet 130tis. a 100tis. na jejich realizaci na období 2016-2017! S projekty po jejich revizi s ohledem na získané finanční prostředky Vás seznámíme na těchto stránkách.
  • S paní kuchařkou Kamčou a paní asistentkou Ivanou jsme zasadili nový muchovník.

Jaro 2016

  • V květnu navštívla zahradu zahraniční delegace z Maďarska. S nadací a architektkami jim byl představen náš projekt.
  • S architektkami  in-site  plánujeme pravděpodobně na léto realizaci pískoviště.
  • Jaro jsme přivítali Čarodejnickým dováděním na rozkvetlé zahradě
  • Paní kuchařky připravují dětem čaje z bylinek - meduňky, máty jahodníku...
  • Začalo jarní probouzení - děti sází, semínka vykukujií, barvínek a jahody kvetou. Máme posekáno.
  • Oranžová třída vyrobila hmyzí domeček a proběhla i 1. jarní brigádka DĚKUJEME VŠEM DOBROVOLNÝM ZAHRÁDKÁŘŮM! Je vypleto, sbírali jsme kameny, zryli a prokypřili záhony  a označili naše rostlinky jmenovkami z keramiky.
  • Burzou maminky a další dobrovolnice  podpořily zahradu  parádní částkou:  12 500,- !!! MOC DĚKUJEME
  • Spustili jsme do provozu vyhlídku se skluzavkou ! Sláva! 
  • Konferneci máme za sebou ! Máte možnost i vy  ji shlédnout, viz odkaz Nadace Proměny Karla Komárka: http://www.nadace-promeny.cz/cz/novinky/388_konference-zahrada-hrou-2016-online.html
  • 2.2.2016   konference Nadace Proměny Zahrada hrou 2016- na programu je i prezentace naší zahrady
  • Uspávání zahrady na zimu dokud nenapadne sněhová peřina.

(Stále můžete zahradu uspávat a kolébat před zimním spánkem.)

Kdykoliv v době provozu MŠ, přijďte,  plejte, rozvážejte mulč, hrabejte listí dle libosti.)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9-12/2015

  • Zažádali jsme Odbor životního prostředí Magistrátu hlavního města Prahy o podporu dvou nových projektů. ZELENÁNÍ A ZAHRADA NA VLNÁCH-ZELENÁ UČEBNA. Pro zájemce jsou v tištěné podobě k nahlédnutí k dispozici v kanceláři ředitelky. Zda jsme uspěli se dozvíme během května 2016.
  • V průběhu Vánočního jarmarku si rodiče mohli koupit vánoční věnce  a výzdobu od "Rozkvetlé dílny" - paní Čechové 25% získaných prostředků bude věnováno zahradě. 10.12.2015
  • Zahrada byla prezentována na Sněmu Společnosti pro předškolní výchovu 2.12. 2015
  • Zahrada obdržela dar ve výši 20 000,- od jednoho z rodičů.
  • na podzim Mateřská škola obdržela poslední část příspěvku, 50 000,- od Nadace  Proměny. Je určena především na údržbu.V přiloženém souboru pak najdete zdůvodnění Nadace, jak nahlíží na naše úsilí na  cestě proměny.
  • v říjnu  se uskutečnila podzimní Burza na pdporu další fáze proměny
  • Burza přinesla Zahradě dar ve výši 10 500,- Děkujeme.
  • od října funguje ve školce kroužek Malý zahradníček a  dětem se již povedlo sklidit mátu a  uvařit mátovou limonádu, vydlabat dýni, zapisují si do  deníčků atd.
  • zelená třída vytvořila podzimní obraz a pozvala všechny na malou podzimní výstavu
  • společně jsme sklidili 1. jablíčko z naší jabloňky
  • tento školní rok zahradu "pocucháme-zažijeme-užijeme" v rámci volných aktivit děti mají k dispozici nářadí a mohou hrabat listí, plít  záhony, sázet (například ořechy- padají k nám od sousedů), zalévat ... a k tomu samozřejmě  užívat herních prvků
  • plánujeme společné brigády, založení otevřeného kompostu, hmyzí domeček a sháníme prostředky na další fázi proměny (pískoviště, balanční prvek autobus, dosazení zbývajících keřů atd.)
  • nápady pro užívání si přírody s dětmi můžete například najít  na :http://www.promenyproskoly.cz/

Všem, kteří pomáhají děkujeme odměnou je krásné prostředí pro děti i dospělé

 

Plánujeme, zahradničíme, vylepšujeme a hrajeme si

Žhavé informace najdete v aktualitách

 

2015-2016

2014-2015 aneb malá ochutnávka toho, co se na zahradě dělo 07.09.2015| Historie 2011-2016

Realizujeme, sázíme a zelenáme se

Otvíráme a hrajeme si

  • 21.5. 2015 JSME SLAVNOSTNĚ OTEVŘELI PROMĚNĚNOU ZAHRADU

Nadace Proměny  informuje o Otevření zahrady:
http://zahrada-vodnicka.nadace-promeny.cz/cz/novinky/358_zahrada-ve-vodnicke-se-slavnostne-otevrela-detem.html

Doporučujeme: www.vikendotevrenychzahrad.cz


  • ADOPCE ROSTLIN 19.06.2015 

15.5. Sázíme adoptované rostliny a traviny!
Přijďte se s námi hrabat v hlíně, zkusit vyrobit velké počítadlo a pokusit se vymyslet "labyrint" na zkoumání a objevování

ADOPCE ROSTLIN STÁLE BĚŽÍ !  VŠEM ADOPTIVNÍM RODIČŮM MOC DĚKUJEME
ZÍSKALI JSME VAŠÍ PODPOROU NĚCO OKOLO 8000,-!!!
PARÁDA!

to bude nádhera - přírodní zahrada, jak má být!


  • EXPERIMENTÁLNÍ ZÁHON- brigáda

Povedlo se udělat velký kus práce!
Všem dobrovolníkům posíláme srdečné díky!
...a teď nás čeká zapustit do země ještě pár kuláčů a jednu kládu... a už i "experimentální záhon" bude připraven k zasazení adoptovaných rostlinek
....stále příjmáme dobrovolníky na práci, především šikovné tatínky -
děkujeme


  • VEŘEJNÁ SBÍRKA
OBDRŽELI  JSME OD MHMP OSVĚDČENÍ KE KONÁNÍ VEŘEJNÉ SBÍRKY !
(OD 2.5.2015 NA DOBU NEURČITOU).
Umožňuje získávat  prostředky ke zkvalitnění podmínek předškolního vzdělávání MŠ, zejména na dokončení realizace proměny zahrady dle architektonického návrhu "Na vlnách " atelieru In-Site a na pokračování realizace další fáze proměny, jejíž součástí bude výstavba vzdělávacího altánu, prostoru dvora a realizace  zóny pro jízdu na koloběžkách.
Finanční prostředky je možné zasílat na zvláštní, pro tento účel založený bankovní účet 268 908 941/0300. Finanční prostředky mohou být získány i prodejem předmětů, kdy ve prospěch sbírky jde minimálně 25% z ceny předmětu a prodejem vstupenek v rámci pořádaných akcí, kdy výše příspěvku je opět minimálně 25% z ceny vstupenky.
Čeká nás  ještě hodně práce, ale  máme  radost z každého krůčku.

  • OBECNÍ MASOPUST POMOHL ŠKOLCE NA  DALŠÍ FÁZI PROMĚNY ZAHRADY ČÁSTKOU 3992,- ! DĚKUJEME.

Fotografie reálného provedení  zahrady viz v galerii fotografií O školce/ Proměna zahrady


  • Co je třeba, aby naše zahrada byla ještě krásnější?

Momentálně prosíme rodiče, kteří by měli nápad jak dlouhodobě zakrýt "díru do kopce", aby nám tam nechodili nezvané návštěvy (kočky), stejně jako nápad jak zakrývat vchod do "bunkříku", abychom nevrtali do dřeva.
Budeme rádi za pomoc při samotné realizaci.

Už !!! Školka shání 22 plochých kamenů- šlapáků pro experimentální záhon! 
Prosíme o tipy z řad rodičů.
Už brzy budeme potřebovat pomoci s vysazováním trvalek do záhonů.


  • Pro všechny příznivce zahrady OZNAMUJEME, že v pátek 12. 12. 2014 byla ukončena stavba  1. fáze realizace proměny zahrady  v naší MŠ.

Zahrada byla předána realizační firmou Pana Koreckého se všemi potřebnými náležitostmi, včetně certifikace herních prvků. Teď záleží jen na počasí, kdy budeme moci vstoupit na trávník (předpoklad u povrchu travního koberce je na 1. máje 2015.) Sledujte aktuality, zde najdete, co nás čeká dál.  Petra Martinovská ředitelka MŠ Vodnická

  • HARMONOGRAM PRACÍ MŠ VODNICKÁ

15.-­17.9. vytyčení cesty a modelací

17.-­22.9. vykopání  základu pro zídku (dobrovolníci)

23.9. -­ 30.10. zemní a teréní práce, dopadové plochy, instalace kůlů

30.10. - ­30.11. dokončovací práce, výsadby

v Praze dne 8. 9. 2014 Mgr.art Petr Korecký

Předběžně plánujeme další brigádu- rozvoz zeminy do vytyčených záhonů (podzim) a na jaře pak výsadbu trvalek  do záhonů v četně založení experimentálního záhonu.


  • MÁME ZA SEBOU 1. DOBROVOLNICKÝ VÍKEND !

Původní plán v rozsahu jednoho maximálně dvou dnů jaksi selhal a dobrovolníci se potili i v neděli!

Byli to: paní Fritschová a pan Kadlec, manželé Řeřichovi, paní Hagenová, paní Vyskočilová, paní Drozdová, pan Šimáček,  pan Jegorov a 3 studenti a jedna studentka ze střední chemické školy!

Za občerstevní děkujeme paní Staňkové a Vlkové - koláč a bábovka přidaly potřebné zásoby cukru i v neděli. Nářadí nám zapůjčili paní Tachecí, Staňková a Valentová. A VELKÝM DÍLEM PŘI DEMONTOVÁNÍ PÍSKOVIŠTĚ PŘISPĚL PAN TRUHLÁŘ JOHÁNEK.

Všem dobrovolníkům srdečné díky! Petra F. a  Petra M !(1.fotografie v galerii /Proměna zahrady)


Díky také posíláme na obec panu strarostovi Drahorádovi a panu Staňkovi, že zajistily vyjmutí a přesazení stromů.Toho se zhostil pan Hříbek  a pan Oto Oudys.


  • AKCE PLECHÁČE!

První akce v novém školním roce... nenašli jste na chalupě plecháč?


  • Projekt se podařilo úspěšně obhájit a školka získala 650.000.- na realizaci zahrady! 

Hurááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá!

Stále doufáme ve větší podporu ze strany roičů. Už se blíží první práce, které nám změní kontakt s bezprostředním okolí školky. Od poloviny září tak začne celková proměna zahrady. Budeme se těšit na vaše reakce a to, že přiložíme společně ruku k dílu.


 

2014-2015  aneb malá ochutnávka toho, co se na zahradě dělo

2013-2014 nápady a koncepce 07.09.2015| Historie 2011-2016

Projektujeme OPĚT OBHAJUJEME A  přibližujeme se ke dni D

  • 18.6. jsme obhajovali náš projekt V NADACI

Strávili jsme nad jeho současnou podobou hodně času. Děkujeme všem rodičům, kteří měli vůli se zapojit, věřili nám, v projektu viděli budoucnost a ne ztrátu času. Děkujeme paním architektkám za trpělivost a zaujetí pro věc. Děkujeme Nadaci Proměny, že stále věří v naše úsilí a zájem projekt táhnout dál. Držíme si palce, abychom získali další finanční i lidské zdroje!! Petra MArtinovská, ředitelka a Gábina Heřmanová zástupkyně ředitelky

Projektová dokumentace  a prezentace obhajoby jsou k dispozici v části "O projektu zahrada", fotografie  v Galerii


1. verze zadání pro zpracování architektonického návrhu zahrada MŠ Vodnická:

Jakou zahradu chceme vybudovat:
Zahrada mateřské školy má být prostorem pro hru, poznávání, učení, rozvoj přátelství, experiment, pohyb i                 relaxaci. Obecné pojetí zahrady by mělo být založeno na využití přírodních materiálů a prvků nacházejících se běžně v přírodě (kámen, dřevo, písek, keře, kopec, voda).

Rozsah projektu:

* Projekt by se měl týkat prostoru zahrady MŠ (pozemku par. č. 265/741 o celkové výměře 1057 m2

* V jednání s obcí je výpůjčka prostoru za Domem služeb, který má samostatný vchod.

* Se zahradou souvisí i prostor „dvora a hlavního vchodu do MŠ“ , rádi bychom tento prostor se zahradou propojili, proto by měl být také součástí projektu.

Principy jaké by měl architekt na zahradě ctít:

* Respekt k potřebám dětí, respekt k nápadům invenci a tvořivosti zúčastněných, respekt k dlouhodobé vizi zahrady i mateřské školy (www.msvodnicka.cz)
* Respektovat dispozici MŠ daných budovou- vchody na zahradu, přívody vody

* Zakomponovat do projektu Duhový domeček (herní prvek částečně si na něj přispěli rodiče- ziskem z burzy)

* Zachovat stávající prvek – pískoviště, s možností přesunout ho kamkoli v rámci projektu
* Zónu za školkou, kterou chceme zachovat jako intimní zónu dětí (v létě sprchování).

*v rámci možností využít k realizaci stávající zeleň (záhon za školkou se sakurou apod.)

* Měl by vyřešit i  úložný-technický prostor pro ukládání sezónních věcí, nářadí apod.
Provoz a technické zázemí
Venkovní přívod elektřiny         - venkovní zásuvky pod oknem do kuchyně, ze dvora MŠ  
Venkovní přívod vody  - připojení na hadici ke kohoutku + jímka na vodu v zemi pro kropení zahrady
Parkovní a zásobování
* k zahradě je možno zajet provozním vchodem
* druhým přístupem je zajetí auta na dvůr a po té 2-3 schody vzhůru šíře 1-1,5 m
* vchody na zahradu z budovy MŠ jsou 3

* do prostoru za dům služeb se vjíždí samostatnými vraty (v jednání je výpůjčka tohoto prostoru MŠ) mezi zahradou a tímto prostorem je skleněná stěna (výška cca 130 cm)

Máme k dispozici:
* zahradní náčiní všeho druhu, včetně nářadí na opracování dřeva
* služby stávajícího zahradníka, který se o zahradu (i zeleň v obci) externě stará  od roku 2011 (sázení, odvoz a přívoz zeminy, spolupráce na vysazování nebo odstraňování stromů ze zahrady, včetně  odborné konzultace )
* plachtu cca 40 m2
* dřevo (les a pila) (kůra, odřezky, dřevěné kotouče atd.)
* pomoc obce - multikára, stromy, větve
* jsme toho schopni hodně sehnat kdekoli, cokoli
* lidské zdroje

*Možnost odborné konzultace ohledně živočichů na zahradě (ZOO Praha, chovatelka velkých plazů)
Finální limit
Zdroj Nadace Proměny
: Maximální výše dostupných prostředků je 100. 000 .- na projekt (návrh, dokumentace), až 650.000.- na realizaci (v případě postupu do dalšího kola).

Zdroj Městská část Praha 4 - Újezd: S obcí je projednána částka 100 000,- na realizaci projektu. Dále je přislíbeno, že obec v případě potřeby a v rámci svých možností, projekt dofinancuje. (Pan starosta se přímo podílí na projektu jako koordinátor ekonomické pracovní skupiny)

Zdroj MŠ: MŠ disponuje 50 000,- (částka jako rezerva pro realizaci).

Na údržbu zahrady je v rozpočtu MŠ ročně cca 15000,-

Limit na projektovou dokumentaci nesmí být překročen. Při realizaci zahrady je možné počítat s částkou 750 000,- . Pro realizaci zahrady je třeba dodržet tento finanční limit.

Základní 3 požadavky na vybudování zahrady         
* Dostat na zahradu stín
* Zachovat zahradu pro setkávání (s rodiči, jiná společenství)
* Vrátit zahradu do přirozeného prostředí - téma zeď a původní prostor
Prvky, které by se nám líbily:
Zahrada by mohla být rozdělena na zónu: loď, kopec, záhon a pískoviště, dotvořená vrbičkovým zákoutím nebo altánem, domečky pro  experiment.                                                                                                               

Inspirací mohou být proutěná bludiště, a altány schovávačky, koutky a zázemí, intimita soukromí.

(Zóna námětových her…)

Místo pro experimenty s vodou, sněhem, pískem, kameny i bahnem.
(Výtvarné experimenty, předmatematické představy)

Odpočinková zóna na zelené trávě, posezení na balvanech na slunci nebo ve stínu s tátou, mámou, kamarádem nebo plyšákem.
(Piknik, relaxace, uvolnění)

Zóna podněcující smysly, zvukový experiment, zvuky dřeva, kamení a dalších přírodních materiálů.           
(Smyslové vnímání, fantazie, tvořivost, jemná motorika)

Zóna pro sport a pohyb, tanec a akrobacii – cesty rovné i nerovné, pro chození běhání na boso i s lyžemi, sněžnicemi, chůdami, pro jízdu na kole i bruslích, pro skákání, plazení, šplhání i válení sudů…
(Koordinace pohybů, orientace v prostoru, hrubá motorika)

Místo pro malé zahradníky případně, „zoo koutek“
(Kompostování, sázení, zalévání, sklízení, péče o druhého, pracovní aktivity, environmentální činnosti, ekologie)

Místo pro kulturní a společenské setkávání
(Společné akce ve spolupráci s obcí – např. Den dětí, čarodějnice, zahradní slavnost, návštěva Martina na bílém koni, divadelní představení apod. dle ročního plánu akcí)

Dvůr a technicko-provozní zázemí

Rádi bychom do projektu zahrnuly i proměnu dvora, hlavního vchodu a zakomponovali technické zázemí propojené se zahradou. (Prezentace informaci o životě MŠ, dvůr jako zázemí pro hry i komunikační prostor, ukládání sezónních věcí sportovního náčiní, např. výtvarných stolů, lavic i hraček, kol, koloběžek atd.)


Požadavek pí. Učitelek a dalších kolegyň:

Upřesnění požadavků (např. nás zajímá pohled nové sportovně zaměřené paní učitelky)bude postupně formulováno na kreativních setkáních, zatím jsme diskutovali především míru bahnění ve vztahu k úklidu a množství skleněných ploch a téma živočichů v zahradě (od prasátka po motýly).

Ostatní informace jsou zahrnuty v záměru, vypracovaného jako součást žádosti o grant.

Gabriela Heřmanová, Petra Martinovská, zpracovatelky zadání
 

2013-2014 nápady a koncepce

2012-2013 07.09.2015| Historie 2011-2016

Plánujeme, grantujeme  a obhajujeme

Projektový záměr:

  1. Současný stav a využití zahrady
    (popište stávající stav, vybavení, využití a údržbu zahrady)
    Jedná o volný zatravněný prostor do písmene L, který těsně přiléhá k dřevěné terase MŠ, osázený několika mladými stromy a ohništěm v podobě „ohraničené díry“. Na zahradě máme dva velké starší jehličnany. Od otevření MŠ na zahradě přibylo rohové pískoviště, viz. fotodokumentace a tzv. Duhový domeček. Máme tu malou plastovou klouzačku. Zahrada tedy slouží ke spontánnímu pohybu dětí v prostoru s využitím některých hraček, plastových autíček a trakářku na jakékoli řízené sportovní činnosti. Při příznivých povětrnostních podmínkách pracujeme s dětmi venku na terase, kde máme plastové stolečky a kde i svačíme.
    Na zahradě se konají také veškeré akce s rodiči, které pořádáme. Masopust, Čarodějnice, Zahradní slavnost, Zajíčkový den atd. Školka pronajímá také prostor zahrady každou neděli církevnímu sdružení, které pracuje s dětmi.
    Údržbu zajišťuje v současnosti externí firma, opravy z části obec, která udržuje již několik stávajících hřišť, včetně péče o zeleň (disponuje nářadím a technikou a proškolenými zaměstnanci). Provozní kontrolu případné opravy a revize zajišťuje provozářka školy, finančně pak z provozního příspěvku od obce MŠ. Pro údžbu jsou přihlášeni někteří dobrovolní rodiče-rekultivace, sekání trávy, natírání, osévání.
     
  2. Cíl projektu
    (uveďte, čeho chcete projektem dosáhnout, popište plán budoucího využití zahrady, specifikujte využití pro jednotlivé uživatele)

Zahrada mateřské školy má být prostorem pro hru, poznávání, učení, rozvoj přátelství, experiment, pohyb i relaxaci. Obecné pojetí zahrady by mělo být založeno na využití přírodních materiálů a prvků nacházejících se běžně v přírodě (kámen, dřevo, písek, keře, kopec, voda).

Ke každodennímu využívání zahrady budou děti i dospělí motivováni v případě, když na ní budou moci objevovat, když budou inspirováni, podněcováni a pokud se budou cítit svobodně a bezpečně. Zahrada je v současnosti bezpečný ohraničený prostor, ve kterém mohou bezstarostně běhat. Za dvou stran je to šedá zeď.  Z jedné prostor MŠ a z druhé sklo. Chybí ale cokoli, co by je podněcovalo ke hře. Ve chvíli, kdy jsme na zahradě v plném počtu, tedy 56 dětí se většina uchyluje k vzájemnému honění, praní, měření sil, válení se v trávě. Případně se všech 56 dětí vrhne v létě na pískoviště, kde dochází k vzájemným potyčkám. Zahradu bychom rádi proměnili tak, aby měly děti možnost výběru a nebyly odkázány se hromadně pohybovat mezi čtyřmi zdmi. V současnosti to řešíme výlety do lesa, kde mají děti možnost se spontánně realizovat. Zahrada unese v tuto chvíli cokoli, co bude pro děti podnětné, rádi bychom ale, aby toho nebylo mnoho a z následujících        možností bychom ocenili alespoň nějaké. Především bychom ale rádi zachovali volný prostor pro naše setkávání s rodiči, pro akce, které připravujeme. Zahrada je momentálně ideální na neomezené sportovní vyžití.
V současnosti uvažujeme o zapojení do projektu Lesní školky, kdy bychom mohli teoreticky rozšířit kapacitu školky o další třídu, plně fungující převážně v lese, zázemím by byla zahrada a dvůr MŠ. Konkrétní podobu tento projekt ještě nemá. Dále bychom rády v roce 2013-2014 začaly realizovat adaptační program pro nové děti a sourozence stávajících dětí.

Rádi bychom zahradu „rozdělili“ na zóny, přičemž všechny se nám na zahradu asi nevejdou. Momentální vize           je taková, že by byly 2 zóny, díky tvaru zahrady do L, ale každá z nich by umožňovala více aktivit najednou,         jakási multifunkční zóna. Např. kopec, který by v zimě sloužil na klouzání, bobování, v létě na běhání, lezení,     šplhání, stoupání do chodů, aktivní využívání prostoru a reliéfu. Druhou zónou by byla např. loď z kmenů, plně       z přírodních materiálů, která by umožnovala nejrůznější námětové hry, ale i relaxaci, intimitu, podněcování        fantazie, smyslové vnímání – hudební prvky. Uvažujeme také o nějakém zastřešeném prostoru, který by nám poskytl úkryt jak před deštěm, tak sluncem, kterého je na naší zahradě přespříliš. Typově by to mohl být jakýsi altán, ve kterém bychom mohly přesazovat květiny, kutit, tedy pracovní část a herně- učební prostor.
V současnosti se snažíme vytvořit malý koutek na pěstování květin a zeleniny, který bychom chtěli zachovat.

                Zahrada by tedy mohla být rozdělena na zónu: loď, kopec, záhon a pískoviště, dotvořená vrbičkovým         zákoutím nebo altánem.
                Jak už jsme v žádosti o předešlý grant uváděli:

                ∞ Inspirací mohou být proutěná bludiště, a altány schovávačky, koutky a zázemí, intimita soukromí.

                (Zóna námětových her…)

                ∞ Místo pro experimenty s vodou, sněhem, pískem, kameny i bahnem. (Výtvarné experimenty,                 před -matematické představy)

                ∞ Odpočinková zóna na zelené trávě, posezení na balvanech na slunci nebo ve stínu s tátou, mámou,        kamarádem nebo plyšákem.(Piknik, relaxace, uvolnění)

                ∞ Zóna podněcující smysly, zvukový experiment, zvuky dřeva, kamení a dalších přírodních materiálů.        (Smyslové vnímání, fantazie, tvořivost, jemná motorika)

                ∞ Zóna pro sport a pohyb, tanec a akrobacii – cesty rovné i nerovné, pro chození běhání na boso i s lyžemi,            sněžnicemi, chůdami, pro jízdu na kole i bruslích, pro skákání, plazení, šplhání i válení sudů…(Koordinace        pohybů, orientace v prostoru, hrubá motorika)

                ∞ Místo pro malé zahradníky případně, „zoo koutek“ (Kompostování, sázení, zalévání, sklízení…péče o       druhého, pracovní aktivity, environmentální činnosti, ekologie)

                ∞ Místo pro kulturní a společenské setkávání (Společné akce ve spolupráci s obcí – např. Den dětí,            čarodějnice, zahradní slavnost, návštěva Martina na bílém koni, divadelní představení apod. dle ročního plánu                akcí)

  1. Analýza
    (vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu, definujte hrozby a příležitosti projektu)

    Silné stránky
    - již nyní se na zahradním tématu začala podílet pestrá skupina od dětí po úředníky
    - učitelky přijaly téma přírodní zahrady za hlavní téma ŠVP 2013-2014
    - zahrada, do které zatím nebylo výrazně zasaženo a dává prostor k úplně novému pojetí
    - moderně postavená školka, která snese netradiční zpracování herních prvků
    - společné setkávání všech zúčastněných a zainteresovaných dětí i dospěláků
    - vztah a snaha o využití přírodních materiálů, soulad z přírodou
    - menší riziko vandalismu, zahrada je samostatným chráněným prostorem
    - neveřejný prostor, kam nemají přístup kočky, psy – nehrozí zánik keřů, rostlin
    - možnost vytvoření přírodního stínu
    - snahou je upřednostnit vzdušnost herních prvků bez umělých materiálů
     

Slabé stránky
- malá zahrada, ohraničená velkou zdí - syndrom akvária
- povrch bez terénních nerovností
- zahrada není vidět z ulice
- hodně osluněná, zastínění je nutností
- v rámci případného přírodního pojetí- úrazy, třísky

Hrozby
- úraz
- vandalismus
- úhyn keřů
- větší výskyt hmyzu v případě kvetoucích dřevin, keřů
- klíšťata, alergeny

                Příležitosti
               
- propojení s domem služeb, tedy s veřejností, která může zahradu v omezené míře využívat
                - bezpečné hřiště pro „předškolkové“ děti, které dostanou prostor naši zahradu využívat (např. adaptační                                  program v 2. pol. školního roku
                - podpora vztahu dětí k přírodě
                - poznávání jiné možnosti trávení času venku
                - dát dětem možnost podílet se na tom, co   chceme venku dělat a jak sami mohou přispět k tomu, abychom to         měly v našem prostoru hezké a naše
 

  1. Aktivity s dětmi, rodiči a učiteli
    (popište, jakým způsobem zapojíte děti, rodiče a učitele do přípravy projektu, do realizace stavby a do následné údržby zahrady; uveďte plán s náměty aktivit)

                V tuto chvíli aktivně jednáme s rodiči, pedagogy a snažíme se najít směr, jakým chceme v podobě zahrady              jít a dělo by se tak po celou dobu průběhu projektu. 
               
Nápady, náměty, možnosti, představy, touhy všech zúčastněných.

                Výtvarně-dramatické dílny pro děti a rodiče, pedagogy. Bude sloužit jako inspirace pro návrh architekta, výtvarníka. (Vedení dílny: Petra Martinovská, ředitelka školy mimo jiné pedagožka dramatické výchovy)

                Realizace zahrady: spolupráce rodičů i dětí při realizaci (terénní úpravy a zahradnické práce, úklid - každá ruka       dobrá, případně odborné řemeslné práce dle schopností a ochoty rodičů?) s cílem aby nejen děti, ale i rodiče      a zaměstnanci považovali zahradu za svůj… vlastní prostor, svět. Spolupráce s obcí, mateřská škola je součástí         společenského života obce.
                V současnosti jsme zapojily rodiče na utváření vize prostoru kolem MŠ. Setkáváme se např. při obnově naší              terasy před vchodem, máme za sebou broušení a natírání lavic o svátcích. Maminky organizují výlet na            vrbičkové hřiště, aby načerpaly inspiraci, zkoušíme oslovovat zahradníky, abychom získaly povědomí o tom,         jaké části zahrady jsou vhodné k osázení nebo pěstování. Vyrobily jsme si vlastní paletové záhonky na                pěstování zeleniny a bylinek a pokračujeme v těchto snahách i nadále viz příběh zahrady.
                Zjišťujeme, že máme kolem sebe plno nadšených lidí, kteří jsou ochotni s námi aktivně spolupracovat. 

                Výstava Proměny:

                V době příprav a realizace fotografování zahrady a její proměny: rodiči, dětmi i učitelkami, případně         architekta, sousedů, úředníka MČ. Informace o tom, že se u nás něco děje a jak se na tom všichni podílíme    formou průběžných výstav prací dětí a pedagogů (kresby, frotáže, koláže), které budeme komunikovat na naší obří šedé zdi, která nás odděluje od okolního světa. Bude to pro nás spojovací místo s veřejností a také jeden z      kanálů, jak o sobě a aktivitách dát vědět, krom oficiálních tiskovin.

              Výstava a zahradní slavnost na závěr jako reflexe, dokončení projektu                (instalace fotografií a výtvarných prací,                 společenská akce pro veřejnost, děti, rodiče i tisk).

  1. Projektový tým (uveďte složení projektového týmu)
     zahradní architekt, výrobci - dodavatelé
     zaměstnanci MŠ - ředitelka, zástupci z řad pedagogů
     zástupci z řad rodičů (muži, ženy)
     nezávislý člověk – pohled z venku
  2. Harmonogram projektu
    (uveďte předpokládaný harmonogram projektu)
    Předložení představy projektového týmu
    Konzultace s odborníky
    Finanční dohad
    Zpracování projektu architektem
    Zadání výroby herních prvků
    Případné terénní úpravy zahrady
    Realizace jednotlivých zón
    Údržba zahrady
  3. Rozpočet a finanční zdroje
    (sestavte předběžný rozpočet projektu a finanční zdroje potřebné pro pokrytí rozpočtu)
    Zdroje:
    V tuto chvíli máme přislíbenu pomoc od obce, Fóra rodičů, dílčí pomoc od rodičů, kteří jsou manuálně zruční a mohou se zapojit, jak přislíbením materiálu, tak vlastní pomocí.
    Máme také návrh zahradního architekta, který je v současnosti jediný konkrétní, částka 34.000.- na zpracování projektu.
     
  4. Komunikace, propagace projektu
    (uveďte, jakým způsobem bude zajištěna informovanost o projektu v rámci školy i navenek)
    Oficiálně prostřednictvím www stránek obce a MŠ, místního periodika Zpravodaj, periodika pro Prahu 11- Klíč apod. Je možné zrealizovat prezentaci zahrady MŠ pro ředitelky MŠ např. na Praze 11 na Praze 7 apod. Veřejnosti prostřednictvím výstavy dětských prací a fotografií, jak by mohla zahrada vypadat, jak pokračuje, na vnějších zdech školy. Vymezit hodiny pro veřejnost, kdy se mohou přijít podívat, jak realizace zahrady probíhá a inspirovat se, konzultovat atd.
  5. Udržitelnost projektu
    (vytvořte plán udržitelnosti projektu – jak bude zajištěna péče o zahradu a zájem dětí, rodičů a učitelů o její další vývoj)

    Zahradu si chceme dát, jako hlavní téma na následují 2 roky (možná i více) do ŠVP. Chceme s ní propojit veškeré nebo většinové aktivity a činnosti a postavit na ní svou budoucí práci. To se bude neodvratně promítat do veškeré péče o ní. Bude součástí našich akcí, které už teď ve spolupráci s rodiči pořádáme. Rodiče tak budou moci připomínkovat a hodnotit směr a realizaci našeho snažení. Počítáme s nimi také při drobných opravách a rekonstrukcích, tak jako průběžné kultivaci. Máme už teď přislíbenou pomoc. Pokud se nám tento směr osvědčí, rádi bychom v něm v dalších letech pokračovali.
    Základem pro nový ŠVP, bude pro následující rok kniha Příroda den po dni.
    Vychází z pozorování přírody podle ročních období, které obsahují naučná témata, náměty, které živočichy nejlépe pozorovat, jak provádět jednotlivé části v terénu. Nabízí experimenty v přírodě a s přírodními materiály. Je založená na vlastním pozorování, vyzkoušení si v praxi a následnou vlastní prací a reflexí za celé období. Rekonstrukce neboli práce na nové zahradě a následně její vlastní užívání by nám fantasticky propojilo náš další směr, jakým vede naše cesta v MŠ.  
    V neposlední řadě, vzhledem k tomu, že se městská část všemožně snaží postavit ještě druhou školku, protože kapacita jedné zoufale nestačí, počítáme také, že se obě školky budou v rámci společných akcí potkávat právě na naší zahradě. Jakou podobu ovšem druhá školky bude mít, zatím netušíme (kontejnerovou, pevnou, pronájem prostor). Horizont nové školky je nejdříve za 2 roky a dále.
2012-2013

2011-2012 07.09.2015| Historie 2011-2016

Na začátku byl strom...

2011-2012
další fotky